vrijdag 13 juni 2014

ENVELOPPENBOEKJE

Eigenlijk is deze post het vervolg op mijn blogpost
 "Hip Hip Hooray Kit maar dan anders" hier
Jullie hadden namelijk nog wat van me tegoed.
Van een aantal enveloppen in deze kit maakte ik een leuk enveloppe-boekje.
De rug van het boekje maakte ik uit een klein stukje kraft papier en ik gebruikte het mooie "Soho Subway" papier om alles te beplakken.
De binnenkant is nog leeg, maar er komen foto's in uit mijn eigen babytijd.
Een mini-babyboekje dus :-)





En hoe maak je nou zo'n boekje?

Nou, dat doe je als volgt:

In dit geval heb ik de enveloppen in de Hip Hip Hooray Kit als uitgangspunt genomen
 en die zijn 13 x 9 cm.
Voor de rug gebruikte ik een stukje kraftpapier.
Dit stuk papier is net zo hoog als de enveloppen (9 cm) en zo lang als je wilt.
(dat ligt namelijk aan het aantal enveloppen dat in je boekje komen = pagina's)
Dit stuk papier ril je zodanig dat je een groot aantal rillijnen naast elkaar krijgt op korte afstand.
Ik heb mijn papier gerild op 1/4", 1/4", 1/8" en dit steeds herhaald.



Vervolgens vouw je het stukje papier zodanig dat de stukken van 1/4" tegen elkaar aan omhoog komen te staan (bergvouwen)



Tussen de vouwen loopt het strookje van 1/8" 


als je de bergvouwen vastplakt met rode sticky tape ziet de rug er uiteindelijk zo uit:


Vervolgens plak je de enveloppen dicht en snijdt ze aan de linker zijkant weer open.
Aan beide zijden van de vastgeplakte bergvouw plak je ook weer rode sticky tape
en hier overheen schuif je de opengesneden zijde van de enveloppe.
(Let op! in een keer goed doen want vast = vast)



Vervolgens plak je een stukje papier (ik gebruikte een gedeelte van een kaart met ruitjes uit de Hip Hip Hooray Kit) aan de voorzijde en aan de achterzijde.
Je boekje is nu feitelijk al klaar.




Ik heb het daarna beplakt met designer series papier en om de rug 
ook een stukje papier geplakt.
(ik ponste eerst aan beide zijden van dit stuk papier een schulprand met de scallop edge border punch)
In het stukje papier voor de rug plakte ik een stukje Tyvek voor de stevigheid.



Dat is het!
Je kunt het boekje nu verder naar eigen inzicht afmaken.
Eventueel kun je de enveloppen nog aan de rechter zijkant opensnijden zodat je
 er tags in kunt doen.

Heb je nog vragen of zou je liever zo'n boekje tijdens een workshop maken?
Dat kan natuurlijk!
Mail me of bel me voor de mogelijkheden
StampinUnlimited@hotmail.com
06 - 13 70 38 58

2 opmerkingen :